tiistai 25. huhtikuuta 2017

Mä joka päivä töitä teen, joka ainoa aamu seitsemäksi meen

Puolen vuoden työttömyyden ja opiskelemisen jälkeen loppusyksyyn kestävä kausityöni alkoi taas eilen ja voi pojat, että tätä on odotettu! Vaikka olen viimeiset seitsemän vuotta herännyt joka aamu 5-7 välissä ja olen mennyt 21-23 välissä nukkumaan, on päivästä puuttunut sellainen tietynlainen rytmi, joka edesauttaa elämäntapamuutoksen sisäistämisessä. Tajusin taas, että eihän se sisäistäminen ole kuin viitsimisestä ja omasta päästä oikeasti vain kiinni.

Kun muistelen viime vuotta, jolloin sain edelliset kymmenen kiloani pois, se oli nimenomaan pitkähkön työttömyyden jälkeen alkaneen kausityön ansiosta. Arki ja ylipäätään elämä on paljon helpompaa silloin, kun elämä menee tietyssä rytmissä. Pojot kuitenkin niille, jotka kerkeää ilman, että kukaan perheenjäsenistä kärsii äidin tai isän poissaoloista kotoa ja jotka oikeasti jaksaa silti kaiken rääkin jälkeen rankkaa kokopäivätyötäkin! Vaikka mulla ei ole kuin koirat ja avopuoliso eikä lapsia, en kerkeisi mitenkään salille enää ellen pihistäisi yöunista. Mä en kerkeä, enkä mä halua napsasta muutenkin vähäisistä yöunistani yhtään. Heräät, syöt aamupalan, käytät koirat, lähdet töihin, teet töitä, kahvitauko, töitä, ruokatauko, töitä, kahvitauko, töitä, kotiin. Koirat ulos, lämmin ruoka, pihatyöt, iltalenkki, iltapala. Ja kappas se onkin nukkumaanmenoaika ja sitä kuuluisaa omaa aikaa jäi hyvällä tuurilla maks tunti, jonka mieluummin viettää puolison kanssa.. Säännöllisyyden ja hektisyyden johdosta kuitenkin kaikki tylsyyden johdosta tulleet turhat syömiset jää kuin luonnostaan kokonaan pois, koska ruokaan ja sen laatuun kiinnittää oikeasti huomiota. Välillä toki tuli viime vuonnakin käytyä hakemassa kebabit, mutta pääosin kaikki syömäni ruoka oli aika tarkkaan harkittua. Se ei kuitenkaan ollut silloin lainkaan vaivalloista tai vastenmielistä, mutta työttömänä/opiskelijana sitä antaa huonoilla ajatuksille liikaa painoarvoa ja ahdistuu kyttäilystä. Liikaa aikaa? 😄


Laskin eilisen vajaan ja rauhallisen työpäivän kalorinkulutuksen. Abauttiarallaa 1891. Kävelyä, kyykkimistä, haravointia, kantamista, työntämistä.. Eikä missään vaiheessa tuntunut työltä, joten voiko paremmin kaloreita menettää ja tuntea tekemisen ympäri kehoaan! Vauhtihan nyt ei päätä huimaa aina, mutta väkisin sitä joutuu kävelemään aina sen 4-10km päivässä jyrkkiäkin rinteitä ylös unohtamatta niitä 50kg painoisia kärrejä tai muita kantamuksia. Kädet ja jalat huutaa heikommalla hoosiannaa ensimmäisen päivän jälkeen ja moni lopettaa kuukauden päästä työn aloittamisesta. Mä taas nautin. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan, joka tulee jumalattoman helposti ja vaivattomasti.

Pelkästään kausityöni johdosta kalorinkulutukseni on n. 2000-4000 päivässä plus kaikki kotona tapahtuva arkinen liikunta. Koirien lenkitys, pihatyöt.. Vaikka työni on rankkaa varsinkin keskikesällä, et voi töissä mässyttää raskasta ruokaa tai makeaa tauolla tai et oikeasti jaksa painaa sen jälkeen täysillä. Silloin tärkeimmässä roolissa jaksamisen suhteen on säännöllisyys ja kevyt ruoka. Kaikista parasta tässä työssäkäyvän elämässä onkin juuri se, että mikään ei tunnu missään vaiheessa vaikealle, vaan kaikki se tietynlainen viisaus arkeen tulee luonnostaan. Sen vuoksi tiedän, että jossain tuolla pääni syövereissä elää se terveellisempi minä, joka ottaa aina kausityöni ajaksi ohjat kokonaan itselleen. Ehkä tämän kesän myötä se terveempi minä ottaa vihdoinkin minut kokonaan valtaansa ja pääsen viimeisestä vajaasta kympistäni eroon?

Oletko työtön vai työssä? Mikä tilanteessasi on haastavinta ja mikä helpointa painonpudotuksen tai elämäntaparemontin suhteen? 

tiistai 4. huhtikuuta 2017

Arvonta lukijoille !

Pidän arvonnoista, joten tässäpä olisi lukijoille avoin arvonta. Palkintona on Oriflamen setti, jonka tuotteet valitsin. Ethän liity lukijaksi vain arvonnan vuoksi/ajaksi, olen niin kauan ollut blogimaailmassa, että olen aika haka tunnistamaan arvontojen perässä juoksijat 😏

Osallistumisaikaa on 30.6.2017 klo. 21:00 saakka. Voittajaan otetaan yhteyttä sama illan aikana. Sinulla on viikko aikaa vastata sähköpostiisi, tai arvon voittajan uudestaan, eli muista antaa aktiivinen sähköpostiosoitteesi!

Osallistumisohjeet

○ Yhden arvan saat, kun kerrot mitä kautta sopimattomasti lihavaa luet (blogger, blogit, blogipolku, jotain muuta kautta - mistä?) ja laitat sähköpostiosoitteesi.

○ Lisäarvan saat, kun laitat allaolevan koodin blogiisi. Koodin voi laittaa esimerkiksi näin: kopioi koodi  (koko tuo tummennettu litannia) → mene blogisi ulkoasuun → lisää gadget → valitse "html/javascript", johon lisäät koodin → tallenna. Saat mainostaa toki haluamallasi tavalla, mutta kuva olisi suotavin linkitysvaihtoehto.

○ Ilmoita, monella arvalla osallistut. Jos olet laittanut kuvalinkin blogiisi, kerro myös blogisi osoite. 

<a href="http://sopimattomastilihava.blogspot.com/2017/04/arvonta-lukijoille.html"><img src="http://i.imgur.com/2LMr2ty.jpg"></a>

Palkinto

(huom, pidätän oikeuden muuttaa palkintoa tarvittaessa arvoltaan ja tyyliltään noin samanlaiseksi setiksi esim. toimistusvaikeuksien tai varastosta loppumisen vuoksi)

Onnea arvontaan !

maanantai 3. huhtikuuta 2017

Maaliskuussa sulaa jää, jää, jää, huhtikuu jo lämmittää

Ai miten jumppa meni? Pakko sanoa, että jo ensimmäisen jumpan seitsemän minuutin jälkeen puuskutin kuin hyeena kaadollaan ja seuraavana päivänä tunsin, kuinka rinta- ja vatsalihakset olivat tehneet selkeästi jotakin, koska olivat vähän kipeät. Huomasin, että kroppani oikea puoli on reilusti heikommassa kunnossa kuin vasen puoli. Olin tosi epätasapainoinen. Tämä vinouteni kuulema johtuu snadisti paristi vinosta alaselän nikamasta, mutta että olisin näin epätasapainoinen..! Toispuolisuuteni huomaan selkeästi nyt kuvistakin katsoessani. Vatsalihakseni ovat totta puhuen olleet aivan rapakunnossa, vaikka ajattelin, että kyllä niillä jotain peruskuntoa on. Pullataikinalta tuntuva massu on näköjään todella lahjakkaasti suojannut lihaksia käytöltä.

Reilu viikon jumppaamisen jälkeen tuli hieman ongelmia jumpan toteuttamisessa, sillä onnistuin liukastumaan pihalla ja tuin kaatumista oikealla kädelläni. Virhe. Olkapääni rusahti äänekkäästi. Viiltävän viikon jatkuneen kivun takia, joka säteili kyynärpäähän asti, epäilin jo jotain olkapään kiertäjäkalvon revähdystä. Lepuutus onneksi auttoi, mutta jouduin hieman muuttamaan joitakin liikkeitä niin, että oikea käsi ei rasittuisi jumpista. Vaikka videoissakin ohjeistetaan, että yksi sarja pitäisi tehdä 2-3 kertaa kolmesti viikossa, tein vain yhden päivässä (+ välillä joku 15-20min HIIT tylsyyttäni viikonloppunakin). Ihan siksi, että motivaationi pysyisi yllä koko kuukauden ajan. Kiinnitin enemmän huomiota tekniikkaan kuin samassa tahdissa tehtyihin harjoituksiin juuri tuon vinouteni vuoksi.

Nyt kuukausi on ohi. Jaksoin tehdä kerran päivässä ja välillä jopa viikonloppunakin. En tunne olevani valaistuksen kokenut, mutta yleisfiilis on kuitenkin yllättävänkin hyvä. Ehkä sen takia, että jumit (ja päänsärky) hävisivät, oikea puoli vetreytyi ajan myötä selkeästi, liikkeet tuntuu jo helpoille ja pitkään jatkuneen unettomuuden jälkeen unikin alkoi maistua paremmin. Annoin itselleni vapauden kokeilla myös muita Lumowellin noin kymmenen minuutin treenejä, mutta suurimmaksi osaksi jumpat koostui juuri näistä viime postauksesta mainituista. Tuntuu, että kuukaudessa "suoristuin", jolla varmasti sitten vaikutuksia juuri päänsärkyyn yms.

Mielestäni "koe" oli onnistunut ja kyllä jotakin helpotuksen tunteita kropassa voin laittaa jumpan piikkiin. Tottakai pelkkä lyhytkestoinen kotijumppa ei vaikuta mihinkään yksinään eikä muutokset arjessa ja kropassa mitään suuria ole, mutta aina parempaan suuntaan! Lopputuloksena voin sanoa, että vaikka kotijumppailu tuntuisikin huuhaalta, aion itse henkilökohtaisesti tehdä niitä jatkossakin. Lisään mukaan vielä HIITtejä, joihin hieman hurahdin ohimennen.. taisi ihan pieni kevään ensimmäinen hiittikärpänen purra vastusteluista ja jäätävistä ennakkoluuloista huolimatta.. 🙊

Kuukauden kotijumppaamisen jälkeen mitat ovat seuraavat: 
vyötärö 89cm, lantio 99cm, reisi v/o 58,5/60 cm, allit v/o 31/31cm, paino 79.3kg.

Ja sitten ne "ennen ja jälkeen" kuvat (, joissa ei ole mitään ihmeellistä, koska edelleen rakas massurassu ja selluliitit ovat tallella). Klikkaamalla isommaksi. Harmaat kuvat on otettu 1.3, värilliset kuvat 1.4.